Po dvanácti letech pravo-levých remíz a volebních patů se jako zázrakem vytvořila vládní většina, která má reálnou šanci konečně něco prosadit v oblasti nutných změn penzijního systému, zdravotnictví, sociální oblasti, ale i zprůhlednění a zjednodušení podmínek pro podnikání. Přitom není třeba tápat a hledat, kde začít. Už nějakou dobu před jarními přelomovými volbami to nevydržela americká i německá obchodní komora v ČR a rozhodly se něco udělat se současnou situací. Byla založena nezávislá a nadstranická Platforma pro transparentní veřejné zakázky, která se během krátké doby rozrostla o desítky sdružení, institucí, ale i politických stran. Členem tohoto think-tanku se stala i Hospodářská komora ČR. V expertní skupině Platformy jsem jako zástupce ODS spolu s dalšími pracoval na závěrečné zprávě a seznamu téměř čtyř desítek konkrétních doporučení vedoucích k férovějšímu zadávání veřejných zakázek a průhlednějšímu podnikatelskému prostředí u nás (podrobně na http://www.transparentnizakazky.cz/aktivity/101-39-opateni-na-zvyeni-transparentnosti-a-efektivnosti-zadavani-veejnych-zakazek).
Již dříve jsem se snažil přispívat k postupné proměně našeho právního prostředí a v minulém volebním období jsem při projednávání novely zákona o veřejných zakázkách podal pozměňovací návrhy ve snaze eliminovat výběr zakázek pochybným losováním či zavést povinnost bezprostředně po otevírání nabídek informovat veřejně o základních parametrech nabídek, včetně ceny. Novely však jsou jen záplatou, před novou vládou stojí mnohem těžší úkol prosazení zcela nového komplexního zákona. O tom, že je třeba konat rychle a důsledně nesvědčí jen aktivity cizích hospodářských komor. Jasným signálem je doufám i čerstvé rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, který s definitivní platností potvrdil půlmilionovou pokutu za legendární tzv. „karlovarskou losovačku". Její záběry se staly terčem posměchu po celé zemi, jen samotným aktérům to ne a ne dojít.
Jak účinně bojovat proti korupci v českém hospodářství?
Musí jít o kombinaci více kroků a celkovou změnu uvažování celé společnosti. Musíme v plné nahotě nahlédnout, jak moc a v čem konkrétně nám korupce škodí, jak podvazuje naše možnosti, naši vlastní prosperitu a konkurenceschopnost. Musíme pokračovat ve zprůhledňování všech výběrových řízení, podpořit maximální otevřenost a informovanost. Kromě zrušení zkompromitovaného výběru losem zavést povinnost veřejně projednat nabídky všech účastníků soutěže. Je třeba upravit zákony tak, aby za přijatá rozhodnutí byla nesena konkrétní osobní i hmotná odpovědnost, bez schovávání se za kolektivní rozhodování různých komisí. Pomůže také širší využití prvků e-governmentu - zautomatizování a elektronizace potřebných postupů bez nutnosti kontaktů s konkrétním úředníkem, čímž se zase zmenší prostor pro korupční jednání.
Hlavní je ovšem důkladná revize všech agend státu. Co opravdu musí a co nemusí stát zajišťovat, kontrolovat a regulovat. Pak také nebude potřeba snižovat platy všem a plošně, ale raději lépe zaplatit spolehlivé profesionály. Čím méně bude agendy, tím méně razítek a tím méně příležitostí k uplácení.
Jedním z hlavních motivů mé kandidatury do Senátu je právě prosazení účinnější protikorupční legislativy. Chci také bránit zvyšování daní, nadměrné regulaci podnikání a podpořit nezbytné reformy sociálního a zdravotnického systému i trhu práce tak, aby posílily individuální práva a svobody podnikatelů. K tomu povede jen silná podpora vlády Petra Nečase, uhájení pravicové většiny v Senátu, na který si nyní brousí zuby levice. Chce využít senát k blokování a zdržování všech vládních iniciativ a nijak se tím neskrývá ve volební kampani. Bez silné proreformní většiny v Senátu budou ohroženy konkrétní záměry jako například vytvoření jednotného inkasního místa, zjednodušení a zpřehlednění daňového systému, změna zákoníku práce, pružnější systém zaměstnávání a programy motivující podnikat či zavedení povinného hodnocení dopadů rizika korupce při předklání návrhů zákonů.
Často nyní dostávám otázku, zda nedávné přesuny sil na pravici neoslabily tradiční roli ODS. Ale dlouhodobá, prověřená a stabilní konzistence názorů i kroků ODS při podpoře podnikání a proti narůstající moci státu je stále zárukou jistoty. Pro obhajobu zájmů živnostníků, malých, středních i velkých firem jsme stále nejkompetentnější stranou. Důkazem je ostatně i studie Institutu rozvoje podnikání při Vysoké škole ekonomické, která před květnovými volbami vyhodnotila ekonomický program ODS jako nejdůvěryhodnější. Spolu s týdeníkem Ekonom se pokusili zjistit, která ze stran nabízí nejpropracovanější ekonomický program. Z jejich analýzy vyplynulo, že nejzdařilejší program nabízí Občanská demokratická strana, která získala 52 bodů ze 70. Už ze skóre plyne, že je vždy co zlepšovat, ale myslím, že i sami zkušení podnikatelé z praxe vědí, jak rychlý úspěch málokdy bývá trvalý a dlouhodobě udržitelný. Ke skutečné prosperitě vede často klopotná cesta, trpělivá mravenčí práce a v základech stojící moudrá zkušenost. To platí stejně pro budování firmy jako pro budování státu.
Volební kampaň může být také veselá, poslechněte si volební song Ivana Mládka
Petr Bratský