Nepochybně pan hlavní hygienik chtěl varovat před neuváženým chováním těch spotřebitelů, kteří při konzumaci tohoto mléka opomněli toto mléko převařit či jakkoliv tepelně upravit před jeho požitím. V této věci s ním dokonce souhlasím, spotřebitel by měl být informován prodejcem co a v jaké kvalitě kupuje a jak by s tímto produktem měl nakládat.
Jenže v maličkosti je zpravidla zakletý problém – proč stejnou horlivost nevěnuje pan hlavní hygienik třeba zmíněnému prodeji vajec či jiných „surových“ produktů? Nebo snad je na každé krabičce vajíček mnohdy dovezené ze zahraničí, uvedeno, že je musí spotřebitel tepelně zpracovat? Či je totéž spotřebiteli vštípeno u prodeje čerstvého masa? Jsou snad tyto řetězce nařčeny, že tyto potraviny mohou mít zárodky třeba salmonely? Nejsou!
Pak mi tedy nezbývá se ptát, jaký cíl má kampaň, kterou spustil hlavní hygienik – je to další forma likvidace našich zemědělců tím, že vyvoláme fobii kolem prodeje mléka z automatů? Nebo snad je to snaha zakrýt problémy kolem „prasečí chřipky“, kdy ministerstvo navršilo jednu chybu za druhou? Odpověď pravděpodobně zná pouze pan Vít sám.
Fakt je, že kvalitní kampaň, jak naučit spotřebitele správně užívat některé produkty, vypadá zcela jinak. Naopak tato mediální kauza spíše poukazuje na skutečnost, že prodej čehokoliv přímo od zemědělců je někomu velkým trnem v oku a snaží se tzv. „prodeji ze dvora“ zabránit všemi možnými prostředky. Přitom právě „prodej ze dvora“ je přirozený způsob prodeje, jak pro spotřebitele zpřístupnit co nejčerstvější a za mimořádně přijatelné ceny produkty z regionu, kde žijí. Právě proto podporuji tento způsob prodeje, včetně prodeje mléka z mléčných automatů - při respektování, že spotřebitel musí být informován o správné úpravě a konzumaci. To nepochybně lze provést vhodnějším způsobem, než zahájit hon na čarodějnice.
Pane hlavní hygieniku Víte, dosud jsem si vás a vaší práce docela vážil. Nechcete prosím Vaše veřejné prohlášení doplnit a uvést na správnou míru ?
Pro Prvnizpravy.cz
Michal Hašek