Irena Ryšánková: Píáristé, muži a hrudníky (mužné)

KOMENTÁŘ

Skoro by člověk měl pocit, že už teda nastala ta okurková sezona, akorát ta vláda ji zas trochu kazí. Další vládní krize, tentokrát báthoryovská, ale už jsme si zvykli…  Takže vlastně zas nic.

21. srpna 2011 - 07:00

Ještě že aspoň ten Vladimir. Vladimirovič. Putin.  Bez nej by léta snad ani nebylo. Pamatuji léto, kdy s holou hrudí  (hmmmm) lovil ryby.  Úžasné. Pak jsem také viděla fotografie, jak zamyšleně hledí na řeku a opírá se o strom. Ruská romantická klasika. Pak jsem viděla jeho mužnou hruď na koni. S puškou. S leopardem (sněžným). S tygřicí (sibiřskou). Se psy. S arabskými koňmi…. Taky u klavíru. Na tatami… Všude…   Teď s amforou. VVP se zkrátka potopí a hup – amfora v ruce. Dva metry pod hladinou. Protože je tam světlo. Hlouběji už by se blbě svítilo.  Jakkoliv je to suma sumárum občas docela legrační, musím uznat jedno – VVP má skvělého piáristu. České premiéry jsem viděla polonahé jednou. Na billboardu. Nic moc. Byli  za vodou.  Škoda. Asi nemají tak super píáristu nebo osobního trenéra. Jejich hrudníky nestojí za řeč.   

Kromě VVP je jistotou léta – letošního – Ivetka Bartošová. I já jsem fascinována neuvěřitelnou schopností zaplnit stránky bulváru den za dnem, den za dnem. Nejsem si jista, jestli to mínila zrovna tak, aby si z ní každý dělal legraci, když je asi spíš k politování, ale rozhodně se to nedá ignorovat. Snaživý, ale horší píárista. A sic snaživá,ale neschopná zpěvačka, potácející se od jednoho psychiatra k druhému.

Naše vláda píáristu  také potřebuje. Publicita, která jí jde tak nějak sama, je sebevražedná. Zvlášť, když  to na chvíli vzal Dobeš. Před ním Bárta. Před ním Babák, před ním John. Tak nějak mám dojem, že Věci veřejné jsou vlastně dost slušný generátor nechtěné publicisty, akorát nevím, jestli výsledek není trochu kontraproduktivní.

Nova zažádala o licenci pro novou televizní stanici. Pro muže. Zatím se jmenuje Kanál 5.  Pro muže proto, aby vzbudila zájem inzerentů. No, nevím… Ve chvíli, kdy píši tento  text, už zase utěšeně padají burzy. Investoři se bojí přitvrzování měnové politiky v Číně a zpomalování růstu globální ekonomiky.  Viceprezident Biden jel s prosíkem do Pekingu.  Takže jak na tom budou inzerenti českého reklamního trhu v příštím roce,   bůh suď. Ale lépe už bylo.  Sám výraz „pro muže“ budí různá očekávání. Co na něm asi budou vysílat? Ve dne auta, v noci holky?  To bychom se mohli dozvědět už za pár dní.

V rozhlase se děsí. Čerstvě zvolený generální ředitel oznámil kompletní přeformátovávání prakticky všech stanic a změnu názvů celoplošných okruhů. Takže Radiožurnál už nebude Radiožurnál, ale ČR2. Prostě Dvojka. Přátelé starých pořádků dostali kopřivku. Zvlášť, když zjistili, že rozhlas hodlá atakovat výrazně mladší generaci, které hodlá věnovat „omlazený Radiožurnál“ a prorokuje nové „vlajkové lodi“ 900 tisíc posluchačů denně. Pokusně už omladila dříve neposlouchatelná seniorská Praha. Nejděsivější pro mnohé nepostradatelné redaktorky bude, že rozhlasová „vata“ v podobě kuchařských receptů a žvanivých odpoledních pořadů  už nebude vyráběna skoro na všech regionálních stanicích, a regionální redakce budou sloužit zejména pro výrobu zpravodajství a publicistiky, na kterou budou ovšem z Prahy dohlížet, aby nebyla afinitní k místním starostům. Konec vedlejšáků.

I řecká vláda se rozhodla restrukturalizovat veřejnoprávní rádio a televizi ERT (Elliniki Radiofonía Tileórasi). Devatenáct regionálních stanic administrativně sloučí do devíti a vytvoří jednotný regionální projekt sítě silných regionálních kanálů. Omezuje Hlas Řecka - zahraniční frekvenci. Letos na jaře  ERT spustila nové pozemní vysílání ERT HD v rozlišení 1080i a je tak prvním HDTV free-to-air kanálem v Řecku. Nyní má Řecko 9 veřejnoprávních TV programů.  ERT je převážně financována z koncesionářských poplatků. Poplatek není vázán na vlastnictví televize či rádia, je pevně stanoveným procentem z odběru elektřiny a platí se spolu s jejím vyúčtováním.

Kanada má kupodivu  větší problém než Řeko. Kanadský regulační orgán (obdoba českého ČTÚ) CRTC musel prodloužit  termín, vydaný před třemi let všem televizním stanicím, které musí přejít z analogového na digitální vysílání do konce tohoto měsíce.  „Chtěli jsme, aby se zabránilo digitálnímu šoku pro lidi“, konstatoval v žádosti Steve Guiton, viceprezident tamní veřejnoprávní televize CBC. Ta se ovšem připravuje na 75-denní odpočítávání, zbývající do 75. narozenin 2. listopadu. Většina Kanaďanů si ovšem dle průzkumu veřejného mínění myslí, že ví, jak vést veřejnoprávní televizi CBC lépe, než její současné vedení.

V Česku se blíží magické datum 11.11. 2011 a digitální šok nikdo neutrpěl. Ani babičky na Šumavě. Jak vést lépe televizi ovšem ví také každý, kdo se na ni dívá.

V úterý se dozvíme, kdo všechno se chce stát ředitelem České televize. Tipuji to na obvyklý mix televizních profesionálů, šmoulů, kteří nevědí, do čeho lezou, pábitelů a MBA manažerů, kteří mají pocit, že televize je v podstatě totéž jako elektrárna nebo továrna na výrobu obrazovek (taky jsou to televize, že jo). Možná, že se zase záhadně zjeví nějaký projekt na internetu, protože něčí synek bude mít tatínka v Radě. Inu, uvidíme…

Google hodlá spustit novou funkci hudebního úložiště. Doufá, že naláká uživatele MP3. Kromě bezplatných hudebních skladeb, stránek  videa a živých představení, čekají návštěvníky rozhovory s umělci  a možnost prozkoumávat hudební  žánry.  Co tomu řeknou američtí producenti hudebních konzerv a vyděrači z IFPI,   se dá předpokládat... Dříve se říkalo, že pokrok ničím nezastavíš. Dnes to platí o novém centrálním mozku lidstva, digitálním mamutovi Google.

Pro Prvnizpravy.cz
Irena Ryšánková