Ač nemohou volit ředitele rozhlasu, protože jich není podle zákona dostatečné množství, přesto už mají radní šestici "kandidátů", která se o místo "popere". Rada je toho názoru, že až jích bude šest, ředitele z těchto kandidátů zvolí. Kde berou jistotu, že ten šestý hlas bude poslušný kývač nápadů Jaklové a její party, to bůh suď. Radních má být devět. ODS dnes patří čtyři hlasy a víc jich nikdy nedostane. Naopak. Každému podle volebních výsledků. Pravidlo proporcionality se ctí, i když "nestranické" kandidáty nominují zahrádkáři a včelaři. Vzhledem k tomu, že ODS volby nejspíš nevyhraje, doplňovat se bude Rada z levicově smýšlejících osobností a ty, stejně jako Bohuš Zoubek, Richard Seemann, Štěpán Kotrba, ale i lidovcům blízká Maria Ptáčková nebudou chtít rozhlasu škodit. Svého nominanta nikdy neměli komunisté a je celkem logické, budou-li chtít někoho prosadit.
Nejvíce ovšem některé radní ranilo jmenování bývalého ředitele Václava Kasíka šéfem filharmonie. Antonín Zelenka tím byl tak pobouřen, že o tom dokonce na zasedání Rady pohovořil. Chápu… Po odpudivém mailu, ve kterém Jaklová povýšeně vysvětlovala Kasíkovi, že život jde dál, život člověka odvoláním nekončí a dodala několik ezoterických blábolů (že by špatné svědomí?), se ukázalo, že život opravdu nekončí a Kasík se neztratí. Stejně jako se neztratil ředitel internetové divize a ČRo Leonardo Miroslavk Bobek, ze kterého se stal obratem ředitel pražské Zoo. Patrně nyní radním běží hlavou, co budou dělat oni, až život "nebude končit". Už se to blíží. A furt je nic nenapadá.
Velmi bystře to okomentovala Barbora Tachecí, druhdy ředitelka Radiožurnálu. Přiznávám, že jsem byla jejím kritikem, nicméně její schopnost jasně pojmenovat věci mne nepřestává fascinovat. V textu "Petičníci, do boje za Radiožurnál" jasně pojmenovává problémy rozhlasové Rady, i když poněkud ukřivděně kritizuje aktivisty hnutí "Nemáme kam přeladit", kteří se bouřili proti jejím změnám. Kupodivu nekritizuje Kasíka, ale ví, že za jejím pádem stojí neschopná Rada. O její neschopnosti si již cvrlikaní všichni mediální vrabci po střechách, jen tu sněmovnu to tak nějak nezajímalo. Je přeci před volbami... Tachecí bohužel až nyní žádá po radních, aby zapojili rozum. Což je od ní laskavé, ale jinak celkem marné volání. Rovněž žádá po radních, aby přestali maskovat, že problematice rozhlasu ani za mák nerozumí. Ale radním je to přeci jedno.... Ostatně, Tachecí je stará rozhlasačka, tedy musí Jaklovou, Zelenku a možná i Jíšu pamatovat v jejich nejlepších letech dohnívající husákovské normalizace. Milá Báro, chápu vás, ale kde není nic v hlavě, ani smrt nebere.
Hospodářské noviny přišly s informací, že dosavadní ředitel Novy Petr Dvořák bude viceprezidentem pro vysílání CME. Bude mi po Dvořákovi smutno. Zmizí jedna výrazná tvář komerčního mediálního světa a jedna jistota potulného světa mediálních profesionálů. Na jeho krumlovskou přednášku (ach, kdeže jsou každoroční krumlovské mediální víkendy), v němž televizní vysílání přirovnával ke svatební noci, nezapomenu nikdy. Poté, co publikum nabralo dech, nám svůj vtipný a chytrý příspěvek odmítl věnovat, ač před ním stála fronta mediálních novinářů, v ruce žmoulající flešky a v oku žebravý výraz. Tak tohle vám opravdu nikdy nezapomeneme…
Volební kampaň sviští jako vlak. Kalouskovy složenky na 121 000 Kč, tolik propírané a takové zděšení budící, se nakonec ukázaly jako dobrý marketingový trik. Alespoň se ale reklama TOP09 odlišuje od letáčků, které denně vyhrnuji ze schránky s nadějí, že spolu s tím předvolebním balastem nezlikviduji něco důležitého, například skutečnou složenku na elektrickou energii.
Kampaň v printech je zoufale nudná, zvláště její "černá" část. Strany se od sebe nedají rozeznat a mobilizační hesla už snad ani nikoho nebaví. Jakoby se kampaň stala jen povinnými předvolebními tanci. Virál nepoužívá už nikdo, sociální sítě se hemží výlevy spíše prostších členů a aktivistů stran, které nudně omílají dokola mantry ,,média nás nemají ráda" nebo hýří hokejovými výkřiky typu ,,Joooo" nebo ,,Jedeeeeem". Politici, křižující po vsích a náměstích, nejsou už nejmladší a pohříchu vedou kampaň, která možná byla moderní v době jejich mládí. Nic jiného než letáčky a plakáty si totiž neumí představit. To i komunisté vymysleli alegorické vozy a mávátka. Pořád čekám na ideje, které zaujmou, pobaví a třeba i neurážlivě šokují. A pořád nic. Vzhledem k tomu, kolik do kampaní teče peněz, možná nebude od věci, kdyby se strany začaly zajímat, co za to vlastně dostávají. Kromě nudy a šedi.
PR agentura Donath-Burson-Marsteller připravila bulletinu "volební průzkum" "vlivných" z čtenářů přílohy Final Word anglicky psaného týdeníku Fleet Sheet. Anglicky hovořící ekonomové, nezávislí konzultanti, podnikatelé a manažeři, žijící v Praze, v něm zcela zjevně pohřbili program ODS. 58,5 % těchto "vlivných" respondentů se pochvalně vyslovilo o programu TOP 09. Propadly ale i programy "protikorupčních" Věcí veřejných (3,5 %) a "socialistické" ČSSD (3,5 %). Z hlediska účinnosti volební kampaně na cílovou skupinu, pro kterou je kampaň určena, ovšem "vlivní" (kteří mají za sebou téměř všichni zela jistě kursy marketingu) hodnotí respondenti jako nejúčinnější kampaň ČSSD (52,1 %), dále TOP 09 (21,5 %), Věcí veřejných (11,7 %). Kampaň ODS hodnotí kladně pouze 6,6 % a Strany zelených 2,2 %. P odnikatele a manažery sice zaujal program TOP09, ale volili by z 61% ODS, pouze 1,0 % by volilo ČSSD. Zvýšení celkové daňové zátěže v ČR v příštích letech očekává 94,1 % respondentů tohoto čtenářského průzkumu, výrazné ovlivnění ekonomiky očekává po volbách celkem 83,5 % jeho respondentů.
Z tiskové zprávy Michala Donatha je vidět oči rozšířené "třídním" strachem. Ovládajících je vždy méně než ovládaných. A ovládající ty ovládané potřebují, zatímco naopak tomu tak není.
Po volbách bude jasněji. Pokud k nim tedy někdo přijde.
Pro Prvnizpravy.cz
Irena Ryšánková