A vzhledem k tomu, že politikou jeho strany, či spíše na základě usnesení přípravného výboru TOP 09 jemuž v této věci Karel Schwarzenberg jen přihlíží a Kalousek politiku zejména ekonomickou a sociální s ní určuje, je konzervativní pravicovost, cuká mu při návrzích Janoty ret k vyslovení jednoznačného ne. Protože zvyšovat daně a celkovou daňovou zátěž je prostě ošklivé.
A přesto. Kalousek vyzývá se svými pěti (přeběhlými od lidovců) poslanci a šesti senátory (nezvolenými za TOP 09), ostatní politické strany, aby schválili Janotovy návrhy na změny daní a mandatorních výdajů jako jeden balík a snížili tak deficitní rozpočet příštího roku ve zrychleném, prvním čtení. „Každý musí ustoupit,“ prohlašuje exministr financí a lídr TOP 09 ve středních Čechách. Připomíná to zemanovské „všichni k veslům“.
Komunisté návrh Kalouska rovnou odmítli. Sociální demokraté by něco takového těžko zkousli. Ve skutečnosti se Janotův návrh jen tváří jako vyrovnaný součet možných úspor na straně výdajů a příjmů. Zjednodušeně řečeno – levici a pravici rozdělují náhledy na daně a odvody. Levice upřednostňuje přímé daně a odvody, pravice nepřímé, jako daň z přidané hodnoty. ČSSD nebude chtít zbaštit zmrazení důchodů a přitom nezvýšit odvody bohatým, nebo zavedení progresivní daně. Tato „vyrovnanost“ jaksi v Janotových návrzích hned na první pohled chybí. A lze pochybovat, že prosté účetní „má dát, má dáti“ zde bude tudíž fungovat, jestliže se náklady na snížení deficitu mají rozprostřít jen na střední a nižší vrstvu obyvatel.
Nemluvě o tom, že Kalousek otevírá prostor pro svoji novou hru. Opatření mají být jen dočasná, a pak si v půli příštího roku strany mohou dovolit začít uplatňovat své volební programy. Pokud ovšem vyhrají volby a sestaví vládu, že.
Na čem by ale stavěla levice svoji kampaň, pokud by musela právě důchodcům sdělit, že zrovna oni zaplatí díry v hospodaření státu, které nezavinili? Opravdu by pak lidem stačilo vysvětlení, že i bohatí platí o korunu vyšší spotřební daň na benzin, či by si stejně jako oni museli zaplatit dražší rohlík či paralen, jako oni?
Jistě, neschválení rozpočtu v letošním roce může hrozit rozpočtovým provizoriem, což by bylo špatné. Ani rozpočet s deficitem přesahujícím 230 miliard korun. Kompromis by proto musel vypadat přece jenom trochu jinak a návrhy ministerstva financí by se měly podrobit podrobnější diskusi, aby to levici nezakroutilo krkem.
Jiří Kouda