Irena Ryšánková: Prima šance nejen Primy….

KOMENTÁŘ

Rozhlédla jsem  se po operaci očí, kdy jsem několik dní na svět moc nekoukala – a nestačím zírat. Z1 je navždy pryč. Je jí škoda? Pravda, business televize pro „horní jedno procento“ mohla být výdělečným podnikem těžko.

30. ledna 2011 - 07:01
Všichni si mysleli, ž J&T očekávala od nákupu televize pouze obsazení pozice a vlivový kanál pro své názory.  Po obrovské stamilionové ztrátě se tedy v podstatě mohla rozmyslet – buď stanici dotovat i nadále ze svého nebo … vlastně co? Televize není bezva hračka, televize je podnik s vysokými fixními náklady.  Čekat, že se , pokud je takto specializovaná, uživí z reklamy, je bláhové. Bohatí ví, kde si mají koupit jachty či ferrari. Reklamu tímto kanálem  nepotřebují (kolik jich tu taky je, že…) a sušenky se na zprávy z burzy lepí těžko.  Ale Z1 mi rozhodně bude chybět. Byla to docela dobrá nízkorozpočtová ukázka, jak se zpravodajská televize nemá dělat.  A možná je dobře, že na ni budeme už jen vzpomínat. V dobrém.

Protože ne každá nová televize stárne se šarmem a grácií. Nová Nova toho budiž zářným příkladem. Po předchozí jedné vlně propouštění, po inkorporování Mediafaxu a veletočích odchodu ředitele Petra Dvořáka na lepší  a posléze po jeho náhlém a nečekaném vyhazovu se zdá, že nejlepší časy má Nova definitivně za sebou.
Svědčí o tom příchod právníka Jana Andruška do čela televize, na což většina mediálního světa kouká jako na zjevení.  Jeho  hlavním cílem je patrně vyvolat  arbitráž jakoukoliv a s kýmkoliv o čemkoliv  – ostatně kam se podělo těch deset miliard za tu minulou? 

 Andruško jako právník si ale nejspíš vystačí sám. Hned po příchodu vylikvidoval celé oddělení mediální legislativy a  zbavil se i novácké právničky Markéty Havlové, stálice českého mediálního a mediálně soudního nebe.  Proč? Havlová měla skvělou pověst, nebála se nikoho (spíš se  mnozí báli jí) a uznávala ji i konkurence. Vždy precizně připravená, vždy hovořila pouze k věci a vždy říkala pouze fakta - bez jakýchkoliv „dojmů“. Bude chybět.  Odchod to prý navíc nebyl nijak laskavý  - jak si štěbetají vrabci na anténách.  Že by někomu vadilo, že je tak dobrá a snaží se konfliktům předcházet místo toho, aby vydělávala na jejich řešení?

Inu,  asi ano.  „Nova nás baví“ a její program nás patrně bavit bude. Alespoň mne rozesmál   pohled  na plánované pořady. Mám Turky ráda, ale že bych musela každý den vidět dva díly turecké telenovely o jakési krasavici bojující proti nástrahám osudu…. Navíc na střídačku s Ordinací v Růžové zahradě? To je program televize třetí kategorie s desetinovými náklady, ne premiérového kanálu s čtyřiceti procenty trhu. Možná ale na tureckou telenovelu půjdou nalepit reklamy na rumunské piškoty... Ale co český divák? Nebude si hrát s ovladačem? Zdá se, že Novu, která kdysi dávno začala s fanfárami jako „televize hvězd“ a do vínku dostala celoplošnou síť okruhu F1, nečekají na jaře dobré časy. Hvězdy zestárly a jejich dmoucí se prsa už neokouzlují ani bulvár. Manažeři prodávají vlastní akcie. Některé hvězdy přišly o zaměstnání a zatím působí trochu hystericky. Některé další hvězdy o práci přijdou. Nova jakoby před podáváním daňového přiznání za rok 2010 věděla něco, co většina jejich diváků ještě ne.  O podpoře české kinematografii, Andruškem avizované ve Sněmovně, kterou ministr Besser vyčíslil na půl miliardy,  lze prozatím pouze snít. Probuzení přijde.

To vše je možná šance a příležitost pro Primu, chudší z obou komerčních sester. Její smysl pro humor, ztělesněný v tiskové zprávě mluvčí Jany Kocové o nových vysílacích schématech Primy a Primy COOL  „Rádi bychom Vám co nejvíce zpříjemnili a ulehčili Váš rušný den, a proto bychom Vám rádi nabídli možnost dopravy z druhé anoncované tiskové konference k podobnému tématu, o které jsme byli informováni z médií. Autobus, viditelně označený logem Televize Prima, pro Vás bude přistaven ve 14.00 hodin u hlavního vchodu do hotelu Corinthia Towers."

Odvézt novináře z tiskovky konkurence  na vlastní tiskovku vlastními autobusy polepenými vlastní reklamou, aby Prima „ušetřila“  jejich čas, je něco, co si mediální svět rozradostněně  přeposílá mezi sebou jako kreativní fór měsíce.  Možná že tato schopnost Primu, na rozdíl od vážně se beroucí Novy, pomůže zachránit.  Stejně, jako vynikající selfpromo hlášky a spartánsky strohé a přitom nápadité typografické flashové animace Primy COOL zachraňují určitě skromný rozpočet filmového kanálu na vlastní propagaci. Ne vždy hvězdný rozpočet musí znamenat hvězdný úspěch. Doby oslnění penězi jsou pryč.  Od televize  už se nečeká hangár místo newsroomu, ale kvalitní obsah. Ne turecká telenovela.

Zatím se zdá, že v bortících se kulisách tohoto komerčního mediálního světa některým vadí, že dva veřejnoprávní  sourozenci fungují, a dokonce bez viditelných problémů.  Některým radním obou Rad to zjevně vadí. Vadí jim to tak strašně, že člověk má skoro pocit, že je řídí nějaká diverzní centrála. Některým tištěným médiím klid a jistota Českého rozhlasu a České televize vadí taky. Pro ty mám špatnou zprávu – ani při krachu všech komerčních televizí na světě se lidi ke čtení novin a časopisů ve větší míře už fakt nevrátí. Zprávy už si ti, kteří je potřebují, dostávají s vlastním uživatelským tematickým výběrem prostřednictvím internetových avíz. Provládní komentáře už nikoho nezaujmou. Protivládní názory si každý tvoří sám. Ale pokud zmatení majitelé deníků touží po vlastní televizi, teď právě mají životní šanci. Myslím, že zanedlouho  bude levně na prodej spousta použité televizní techniky.

Zdá se, že doba šílí. Budoucnost demonopolizovaného světa přichází.

Psáno pro Prvnizpravy.cz
Irena Ryšánková
novinářka