V první řadě je třeba zdůraznit, že SIMAR není státní organizací garantující dohled nad kvalitou průzkumů v ČR, ale samozvanou „oborovou“ organizací, v jejímž čele figurují samotní představitelé členských organizací.
Dalo by se rovněž říci, že SIMARu, respektive jeho členům, jde zejména o cenovou politiku. Dle našeho soudu tak lze o SIMARu do značné míry hovořit jako o „kartelovém sdružení“, jehož primárním zájmem je udržení co možná nejvyšší cenové hladiny, a to bez ohledu na skutečnou kvalitu a úroveň průzkumů.
Není rovněž bez zajímavosti, že kontroly SIMARu odmítli i někteří samotní členové této organizace, neboť se jim nelíbilo, že budou kontrolováni lidmi z konkurenčních agentur.
Zjevnou skutečností je, že SIMAR veřejně nekritizuje žádného ze svých členů, nicméně s o to větší vervou se vrhá do nepodložené kritiky SANEPu, který se ovšem na „kartelových dohodách“ nehodlá podílet.
Aniž by SIMAR vyzval společnost SANEP k odborné diskusi, činí představitelé SIMARu nekvalifikované a lživé závěry bez jakýchkoli relevantních informací. Navíc zástupci SIMARu nikdy nevyzvali společnost SANEP ke členství, ale vytváří přes média naprosto nepřípustný a neprofesionální nátlak.
Společnost SANEP není členem českého sdružení SIMAR, ale je členem mezinárodní aliance výzkumných agentur AIMRI (Alliance of International Market Research Institutes), která má více jak osmdesát členů z více jak 30 zemí celého světa. Společnost SANEP dodržuje v rámci členství v AIMRI mezinárodní kodex výzkumu trhu a sociálního výzkumu ICC/ESOMAR, který udává standardy chování při prováděném průzkumu.
Chování SIMARu ve vztahu ke společnosti SANEP jednoznačně poukazuje na konkurenční boj.
Domnívám se, že by bylo katastrofou, pokud by agentury prostřednictvím SIMARu diktovali médiím, co je správné a co špatné. Za alarmující a z kartelového hlediska protizákonné lze vnímat i vyjádření SIMARu, že cituji „Pro SIMAR, který sdružuje 13 renomovaných agentur majících na českém trhu téměř dvoutřetinový podíl, je pověst a kvalita výzkumu prioritou, proto se snaží vystupovat proti subjektům, které na oboru výzkumu trhu pouze parazitují a poškozují ho“. SIMAR se tak samozvaně chová jako svatá inkvizice a bez jakýchkoli prokazatelných důkazů určuje a nařizuje, co mohou média citovat a co nikoli. Takové jednání je nepřípustné, stejně jako označení ovládnutí dvoutřetinového trhu.
Z hlediska kontrol ověřování validity respondentů společnost SANEP disponuje nejsofistikovanějším ověřovacím systémem, který umožňuje použití inovativních technologií. Je však rovněž nutné zdůraznit, že neexistuje žádný systém, který by umožnil 100% hodnověrnost respondentů zejména pak validitu jejich odpovědí. Je pak tedy naprosto nemožné, ani tuto kvalitu dozorovat, o což se snaží, čistě pro média a laickou veřejnost, sdružení SIMAR. Podstatou průzkumů veřejného mínění je se co nejvíce přiblížit názorům a pocitům celé populace k čemuž rovněž neexistuje jediný 100% výzkumný nástroj. Společnost SANEP proto vyvinula vlastní metodiky, které maximálně využívají internet a výpočetní techniku, která jako jediná dokáže simulovat a kombinovat veškeré známé výzkumné, kontrolní a metodické postupy.
O dnešních možnostech sociologové, kteří vytvářeli základy sociologického výzkumu a průzkumu veřejného mínění, neměli ani tušení. Společnost SANEP pracuje s novými sociologickými paradigmaty a fenomény, o nichž se v rámci celosvětových sdružení výzkumných agentur intenzivně diskutuje a je zřejmé, že právě internet a inovativní metodické postupy využívající nejnovější počítačovou techniku, jsou již nikoli budoucností, ale přítomností, o čemž by se mohli představitelé SIMARu osobně přesvědčit, pokud by se účastnili mezinárodních a celosvětových diskusí, veletrhů a konferencí, což se na rozdíl od společnosti SANEP neúčastní.
Dovolím si tvrdit, že vzhledem k naší celkové koncepci a technologii zpracování a ověřování dat, pracujeme s nejlépe ověřenou a tedy maximálně důvěryhodnou skupinou respondentů. Společnost SANEP ověřuje důvěryhodnost a identitu svých respondentů několika ověřovacími metodami, přičemž jednou z nich tvoří ověřovací kontrolní průzkumy. Díky této kontrole dochází k odstranění nedůvěryhodných respondentů, kteří tvoří 0,2% z celkového počtu více jak 200 tisíc respondentů. Důvěryhodnost respondentů při např. dotazníkovém zpracování průzkumů je totiž odkázaná na pouhou vizuální kontrolu, ovšem o stoprocentním ověřování počtu dětí, příjmech apod. již nelze hovořit. Jinými slovy, zpochybnit lze vše a žádná ze stávajících metod zpracovávání průzkumů veřejného mínění včetně ověřování důvěryhodnosti respondentů nemůže být považována za 100%. V tomto směru mají postupy společnost SANEP mnohem větší možnosti ve všech směrech, včetně těch, které se týkají ověřování důvěryhodnosti respondentů.
SANEP (Středisko analýz a empirických průzkumů) se jako jediná z ryze českých společností se zaměřením na průzkum trhu a veřejného mínění např. účastnila mezinárodního veletrhu „Research and Results“, který se ve dnech 26. – 27. října konal v bavorském Mnichově.
V návaznosti na mezinárodní konferenci AIMRI (mezinárodní profesní sdružení, jehož je SANEP členem), která se konala v roce 2010 v Londýně, zde společnost SANEP prezentovala fenomén internetu a jeho možnosti v oblasti průzkumů veřejného mínění. V této oblasti představila společnost SANEP jeden z nejrozvinutějších a metodicky nejpokročilejších inovativních postupů, což se setkalo s velkým ohlasem a zájmem odborníků z celého světa.
Jedním ze závěrů Mnichovského veletrhu bylo konstatování, že internet a jeho možnosti jednoznačně patří k nejdynamičtěji se rozvíjející oblasti v rámci komerčních i sociologických průzkumů veřejného mínění. Je zjevné, že SIMAR nemá absolutně žádnou snahu o vývoj a inovaci průzkumů veřejného mínění a snaží se pouze středověkými inkvizičními metodami pošpinit a zastrašit každého, kdo by se snažil překročit pravidla daná těmi, kterým vyhovují.
Za své hovoří následující vyjádření SIMARu: Vaše společnost SANEP dlouhodobě zásobuje média výsledky takzvaných výzkumů, které však mají jen malou nebo žádnou vypovídací hodnotu. Na tuto skutečnost sdružení SIMAR již delší dobu veřejně upozorňuje, přesto SANEP námitky týkající se nedostatečné kontroly a nedodržování metodologie výzkumů ignoruje. Kromě sdružení SIMAR na tuto skutečnost poukazují také další odborníci i novináři, přesto se SANEP vytrvale snaží vyvolat dojem, že to, co provádí, jsou sociologické výzkumy. Jako velmi nevhodnou vnímáme Vaši aktivitu především v oblasti výzkumu veřejného mínění a politického výzkumu, kde nekorektní výsledek, zatížený i malou chybou, má velmi závažné důsledky. Jak je patrné z Vámi zveřejňovaných informací, v této oblasti dále působíte a prezentujete médiím výsledky takzvaných výzkumů, týkajících se například obliby politických stran nebo celospolečenských problémů.“
Toto vyjádření jednoznačně poukazuje, že SIMAR si již bez jakékoli faktické objektivity a profesionality vytvořil svůj názor, který je však na hony vzdálen realitě. Společnost SANEP jako jediná agentura dokázala měsíc před loňskými volbami do Poslanecké sněmovny na základě pravidelných šetření volebních preferencí poskytnout nepřesnější výsledky. Existuje rovněž řada dalších sociologických průzkumů, které ostatní agentury následně potvrzují.
Nejúčinnější kontrolou a prevencí proti „podplaceným“ průzkumům, z nichž byla často obviňována i řada „renomovaných agentur“, je zveřejňování výsledků průzkumů více agentur, které používají odlišné metodické postupy. Výrazný rozdíl výsledků jedné agentury pak může odhalit záměrné zkreslení výsledků. Osobně se domnívám, že právě schopnost společnosti SANEP velice rychle ověřit výsledky průzkumy některé agentury na ožehavé aktuální téma je skutečnou hrozbou pro SIMAR, neboť skutečně tímto způsobem lze odhalit zfalšované průzkumy.
Skutečně zarážející je pak skutečnost, že SIMAR zcela přehlíží inovativní a efektivní metodické postupy, které uznává celá řada renomovaných mezinárodních agentur.
Je jednoznačné, že se SIMAR snaží udržet vysoké ceny průzkumů a zbrzdit přínos inovativních postupů, které jsou rychlejší, přesnější a levnější než standardní postupy, avšak již neúčinné a příliš nákladné. Společnost SANEP se nebrání odborné diskusi a to na mezinárodním poli, o níž však SIMAR zjevně nestojí.
Za přinejmenším podivné lze rovněž označit fakt, že SIMAR mediálně nevystupuje jak proti čistě účelovým průzkumům některých agentur, ale ani proti velice zavádějícím interpretacím např. volebním preferencím, kdy se často setkáváme s prezentací velice zavádějících údajů.
Ve vztahu ke sdružení SIMAR však v každém případě společnost SANEP odmítá neprofesionální diskusi obsahující lži a nepodložená tvrzení prostřednictvím médií. Společnost SANEP od samého počátku diskutuje a prezentuje svoji činnost na profesních sympoziích, workshopech, přednáškách či veletrzích a to na mezinárodní úrovni, což je z hlediska celkového vývoje a zkvalitnění výzkumu veřejného mínění mnohem přínosnější, než snaha o udržení úrovně výzkumu veřejného mínění formou pomluv a konkurenčních mediálních manévrů, jakých jsme v případě SIMARu svědky.
ředitel SANEP