Dokonce tak ostřílení borci jako jsou pánové Jan Herzmann z agentury Factum Invenio a Jan Hartl z agentury STEM se mýlili. 22. května pro MF DNES pan Herzmann řekl: Velké strany podle mě opět nakonec posílí oproti průzkumu. A pan Hartl předpovídal vítězství ČSSD. Říkal, že budou mít přes 30 procent, ODS že bude mít odstup o 7 procent a že komunisté získají 14 procent. Exit Poll agentury SC a C, jak jsem již řekl, výsledky ohlásil úplně jiné a konečné cifry je potvrdily: závěrečná oficiální čísla zůstala v toleranci ohlášené odchylky plus mínus 2 procentní body. Vlastně se letos projevil tzv. Last Minute Swing opačně než v minulých volbách v roce 2006, kdy velké strany na poslední chvíli posílily. Letos posílily na poslední chvíli malé strany, zvláště TOP 09.
Otázka, na kterou se pokusím jen v základních obrysech dnes odpovědět, zní: Proč všechny agentury selhaly a proč se něco takového nestává třeba u sousedů v Německu, kde nejen výsledky průzkumů nakonec velmi přesně odpovídají výsledkům voleb, ale i navzájem se liší jen velmi málo? V čem děláme chyby?
Způsobuje to zřejmě několik faktorů: V malé zemi, jako je Česká republika, kde se všichni znají a mají k sobě blízko, panuje úzký vztah mezi výsledkem a zadavatelem, to jinde neexistuje. Ivan Gabal ve středečních Lidových novinách z 26. května upozornil dokonce na skutečnost, že agentura STEM pro ČT prováděla průzkumy na ulicích, podle termínu vysílání se dalo určit, kdy se tam průzkumy budou dělat a strany tam mohly poslat své aktivisty, a tím průzkum ovlivnit. Nehledě na to, že v mnoha regionech podle Ivana Gabala vycházela ČT z předpokladu nereálné účasti 80 procent voličů, ač nakonec přišlo k volbám 62,6 procent z osmi milionů voličů. A to přesto, že se účast kolem šedesáti procent obecně očekávala.
Za druhé v Čechách a na Moravě panuje nízká politická kultura, tady nejde o souboj idejí, ale o souboje vlivových a mocenských skupin, z čehož vyplývá velká nedůvěra vůči všem výstupům, a to jak u politiků, tak i u občanů, sběratelů dat a samotných agenturních zaměstnanců, kteří pak mohou ke své práci přistupovat liknavěji.
Za třetí, třeba v Německu, kde se průzkumy dělají od roku 1947, si je nikdy neobjednávají politické strany, ale média, a ta za ně platí. U nás se prosadilo pravidlo, že jde o službu veřejnosti a agentury takové průzkumy dělají zdarma, proto je k výsledkům menší důvěra. Jan Herzmann z agentury Factum Invenio rovněž před časem upozorňoval na fakt, že je jednodušší nadávat na agenturu než na silné médium.
Závěrem můžeme opět citovat Ivana Gabala, jak to řekl již v jednou citovaném článku v Lidových novinách: „Z hlediska práce s volebními preferencemi propadla Česká republika hluboko pod standard vyspělých demokracií.“ A my můžeme dodat, pokud u nás nezavedeme standardy v agenturách, které platí ve starých evropských zemích a které se budou důsledně kontrolovat, zůstanou tyto průzkumy bezcenné a budou nadále jen neregulérní součástí volební kampaně jednotlivých stran.
Karel Hvížďala
psáno pro Aktualne.cz