Na zemřelého prezidenta nejvíce vzpomínají lidé, kteří se s ním letmo viděli při nějaké státní příležitosti nebo kteří se s ním neviděli nikdy, ale nemohou si (vzhledem ke svému postavení) dovolit říct, že o něm nic neví. Ti, kteří ho znali doopravdy a dobře, se za něj někde v koutu místní hospody napili desítky z půllitru a tiše zavzpomínali. Mluvit moc nemuseli.
Bulvár byl, jako obvykle, nejvynalézavější a tak nám sděloval, i co Václava Havla mrzelo v posledních minutách jeho života (vyzpovídaná sestra boromejka) a jak se paní Dagmar podlamovaly nohy. Čekala jsem jen, kdy se zjeví titulek ,,Víme první". Přitom občanské rozloučení s V.H. v průvodu přes Karlův most bylo velmi lidské. Tiché, bez mediální hysterie. Příjemné, jakkoliv to zní divně. Vím to. Byla jsem tam.
Ale předpokládám, že to brzo pomine a nastane čas, kdy historici i politologové začnou zkoumat skutečný přínos dramatika, filosofa a politika Havla dějinám. Se všemi klady, ale i se všemi zápory. Protože dramatik nechtěl žít ve lži, přál si život v pravdě. I když se mu to jako politikovi ne vždy dařilo. Tak se ani jemu ta pravda nemůže vyhnout. Určitě by ale nechtěl, aby po něm pojmenovali letiště, troufám si odhadnout. Knihovnu, divadlo či pivovar možná... To by se mu mohlo líbit.
Země, které nemají důvod ke státnímu smutku, se zabývají Vánocemi. Tam již politický ruch utichl a noviny všeho světa píší návody na to, jak křesťanské svátky přežít. Ne prožít. Zdá se, že Vánoce se jaksi plíživě staly oslavou naprostého šílenství a infarktových stavů. I v australských novinách se dočítám, že hlavní je klid (kde ho asi tak vzít, že). Návody na to, že nejlépe je dárky nakupovat v noci, mne už spíše baví.
Nevím, jak to udělat, aby se Vánoce vrátily zpět k nějakému ,,normálu" (nemluvím tedy už o duchovním rozměru), ale o nějakém úměrném způsobu jejich ... nevím co, protože slavením se to snad už nazvat nedá.
Pro náš, kteří Vánoce nespojujeme s nákupní horečkou ani honěním kapra po koupelně s paličkou na maso, by měly snad vytvořit nějaké zvláštní obchody, do nichž bychom chodili nakupovat rohlíky. Mohl by to být docela pěkný projekt, ale obávám se, že nakupovací šílenci by nám vtrhli i tam. Pak všichni upadnou k televizním pohádkám či jiným filmům s vánoční tematikou a budou funět. Ďjooo, Vánoce.
Chanuka, která začala večer o čtyři dny dříve, než Štědrý den, je svátkem sice osmidenním, ale daleko komornějším. Upřímnějším. Duchovnějším. Asi proto, že ,,svatost zvětšujeme, ale nezmenšujeme" a svátek si ještě nepřivlastnili obchodníci, ale slaví se na paměť zázraků, divů, spásy i bitev. Každý si v něm objeví ten svůj vlastní příběh.
A tak zatímco se křesťanské země utápějí v šílenství pod rouškou narození Krista, Židé se snaží podpálit své obydlí svíčkami či lampami s olejem, v takovém Egyptě se ,,jaro" lehce zvrhává, o čemž média sice informují, ale spíše o tom cudně mlčí, protože to už není cool a nějak se nám to ,,nedemokraticky" vymklo, že, soudruzi.
Podpálení Historické knihovny Národního archivu v Káhiře se stalo temnou skvrnou barbarství na původně národ povznášejícím a osvobozujícím charakteru demonstrací na náměstí Tahrír. Požár, rozdělaný skupinou výrostků během zmatku krvavých potyček demonstrantů s policií, trval pět hodin, a vozidla hasičského sboru jej nedokázala zastavit v důsledku útoků výrostků s kameny na požárníky.
Předseda Vědecké rady Egypta, Dr. Hafiz Shams al-Din, tvrdí, že Egyptu nikdo nemůže kompenzovat ztrátu, která nastala vypálením komplexu Historické knihovny Národního archivu a naprostým zničením veškerého vědeckého výzkumu. Komplex, který demonstranti vypálili, shořel úplně a oheň spolykal 200 000 rukopisů a knih, líčící historii Egypta od roku 1798 s tím, že vedle původních verzí knih Popis Egypta z napoleonské doby spálili demonstranti navíc všechny rukopisy starší než 200 let. Egyptská Akademie byla založena v Káhiře 20. srpna 1798 z rozhodnutí Napoleona Bonaparte. A pak, že Římani...
Dr. Hafiz Shams al-Din poukázal na to, že knihovna Akademie je největší a nejcennější z kongresových knihoven na světě. Od většiny jejích publikací neexistují v Evropě žádné kopie a jsou resp. byly to světové unikáty, které nepatří pouze Egyptu. Šlo o rukopisy a knihy Rifa'a al-Tahtawiho a Aliho Paši Mubaraka, Taha Husajna a jiné klenoty egyptské kultury. Knihovna obsahovala také knihy zahraničních autorů a kopie vzácných vědeckých časopisů od roku 1920. Shams al-Din řekl, že je to černý den v historii Egypta.
Ten, kdo zapálil Artemidin chrám v Efesu, se dostal do historie pod jménem Hérostratos. Zapálil chrám, aby se stal slavným. Alexandrijská knihovna byla největší a nejslavnější knihovna starověku. Z podnětu alexandrijského patriarchy Theofila ji roku 389 zničilo vojsko římského císaře Theodosia I. To se stalo kvůli tmářství křesťanů. Proč zapálila káhirskou knihovnu banda islamistických výrostků, je nepochopitelným tajemstvím, protože muslimové Blízkého a Středního Východu jsou národy Knihy, ctí její historii a kulturu. Tohle byly většinou památky na osmanskou minulost Egypta.
Saúdský miliardář, princ Alwaleed bin Talal se rozhodl vedle britského bulváru News Corp investovat 300 milionů USD do akcií sociální sítě Twitter, která odstartovala Arabské jaro. Snad si myslí, že bude mít příští jaro příznivě nakloněno.
Vláda USA požádala vědecké časopisy Nature a Science cenzurovat údaje o laboratorní verzi ptačí chřipky, která by mohla šířit snadněji na lidi, v obavě, že by informace mohly být použity k potenciálnímu vytvoření bakteriologické zbraně.
Oceňovaná španělská spisovatelka Lucia Etxebarria, která vyhrála několik nejznámějších španělských literárních ocenění, tvrdí, že nelegální stahování e-books ji donutilo, aby se vzdala psaní a začala si hledat novou práci. ,,Vzhledem k tomu, že jsem dnes zjistila, že více nelegálních kopií mé knihy bylo staženo, než jsem prodala, jsem oficiálně oznámila, že po dlouhou dobu nebudu zveřejňovat další knihu," oznámila Lucia Etxebarria na její stránce na Facebooku. Je krize.
Maďarský ústavní soud rozhodl, že kontroverzní mediální zákon ,,protiústavně omezuje svobodu tisku." Zákon, který byl zaveden více než před rokem pravicovou vládou v čele s FIDESZ, byl odsouzen jako útok na svobodu tisku aktivistickými skupinami, novináři, odborníky Evropského parlamentu, Evropskou komisí i vládami v zahraničí. Podle podmínek legislativy, jsou média povinna poskytovat ,,vyvážené zpravodajství," podléhající kontrole vyváženosti státním úřadem. Novináři jsou také povinni předložit jména zdrojů úřadu ,,v případě potřeby", z důvodů národní bezpečnosti. Ve svém rozhodnutí Ústavní soud odstranil právo úřadu zkoumat tisk a online obsah. Také byla v zákoně odstraněna pasáž, která omezuje důvěrnost novinářských zdrojů pro příběhy sloužící veřejnému zájmu.
Užijte si ty svátky. Jak je cítíte vy.
Pro Prvnizpravy.cz
Irena Ryšánková