Ludvík Hovorka: Novela zákona o zdravotních pojišťovnách

Zdravotní pojišťovny dnes spravují veřejné prostředky v rozsahu asi 220 mld. korun ročně.​

8. února 2010 - 07:00

Řádná správa těchto prostředků je činnost mimořádně náročná a odpovědná a je v zájmu celé společnosti aby zákon kladl vysoké požadavky na personální obsazení správních a dozorčích rad zdravotních pojišťoven po stránce odbornosti, profesních zkušeností a zejména po stránce vyloučení jakýchkoliv možností střetu zájmů. Je v zájmu všech pojištěnců, aby zdravotní pojišťovny a zdravotnická zařízení byly od sebe důsledně odděleny, aby nevznikala nerovnost jak mezi pojišťovnami samotnými tak zejména mezi zdravotnickými zařízeními, která by mohla jednat ve shodě se zdravotními pojišťovnami a ostatními zdravotnickými zařízeními.

Zákony o všeobecné zdravotní pojišťovně a o zaměstnaneckých zdravotních pojišťovnách vznikly na počátku 90.let, tedy v době, kdy nikdo neusiloval o narušení veřejnoprávního charakteru zdravotních pojišťoven a o využívání mezer ve stávajících zákonech k vytváření koncernových propojení mezi zdravotními pojišťovnami, nemocnicemi a dalšími zdravotnickými zařízeními. Zásadní a účinné ošetření této problematiky v  zákonech dosud chybělo, a proto je zapotřebí tato ustanovení do zákona doplnit.

V nedávné době jsme byli svědky ovládnutí správních a dozorčích rad zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven  Hutnické zaměstnanecké a České národní zdravotní takzvanými  zástupci významných zaměstnavatelů a následného sloučení zdravotních pojišťoven.

Na základě dosažených změn ve správních radách zmiňovaných zdravotních pojišťoven byly odsouhlaseny záměry na sloučení nejdříve ZP Agel s Hutnickou zaměstnaneckou pojišťovnou a následně Hutnické zaměstnanecké zdravotní pojišťovny s Českou národní zdravotní pojišťovnou. Z původní malé zdravotní pojišťovny tak pouhými dvěma rozhodnutími správních rad a následnými dvěma rozhodnutími ministerstva zdravotnictví o povolení sloučení vznikla Česká průmyslová zdravotní pojišťovna se 730 tisíci pojištěnci a  s obratem 14,5 mld. Kč. Tato rozhodnutí ministerstva zdravotnictví byla vydána bez ohledu na stanoviska ministerstva financí a veřejný zájem. Přitom jedna ze sloučených pojišťoven měla vazby na řadu významných zdravotnických zařízení ve vlastnictví nebo pod kontrolou zakladatele pojišťovny.

Mezery současného zákona lze využívat k prosazování soukromých zájmů, které jsou velmi  vzdáleny od zájmů pojištěnců.  Správní rady zdravotních pojišťoven přitom mají vůči managementu prosazovat objektivní zájmy pojištěnců, státu a zaměstnavatelů na tom, aby zdravotní pojišťovna dobře hospodařila se svými finančními zdroji a zajišťovala co nejlepší zdravotní péči bez ohledu na to, komu konkrétní zdravotnické zařízení patří.

Jakékoliv vazby zdravotních pojišťoven s vlastními nebo spřízněnými zdravotnickými zařízení nesou riziko vyvádění prostředků ze systému veřejného zdravotního pojištění a narušení hospodářské soutěže jak mezi zdravotními pojišťovnami, tak především mezi zdravotnickými zařízeními. Především z těchto důvodů jsou v zemích Evropské unie zdravotní pojišťovny striktně odděleny od zdravotnických zařízení.

Proto je nutné zákony novelizovat, odstranit možná propojení zdravotních pojišťoven se zdravotnickými zařízeními a možnost vzájemného ovládání zdravotních pojišťoven a zdravotnických zařízení, případně ovládání stejnou ovládající osobou nebo osobami.

Je naprosto nutné odstranit vazby, které upřednostňují zájmy soukromé před zájmy pojištěnců, státu a zaměstnavatelů na zajištění co nejlepší zdravotní péče a na řádném využívání prostředků veřejného zdravotního pojištění.

Je třeba rovněž stanovit jasná pravidla, která zabrání do správních a dozorčích rad dosazovat osoby, které jsou evidentně ve střetu zájmů a mohou nadřazovat zájmy své či zájmy určitých finančních skupin nad zájmy pojištěnců zdravotní pojišťovny.

Předkládaný návrh změny zákonů:

-   551/1991 Sb. o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky  a  
-  280/1992 Sb. o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách si klade za cíl posílit právní ochranu prostředků veřejného zdravotního pojištění a vytvořit podmínky pro spravedlivou hospodářskou soutěž v poskytování zdravotní péče.

K zajištění tohoto cíle navrhujeme upravit dvě oblasti obou zákonů, které jsou dosud zcela nedostatečně právně regulovány:

1)    důsledné oddělení zdravotní pojišťovny jako plátce zdravotní péče od zdravotnického zařízení, jako poskytovatele zdravotní péče,

Stanovuje se, že zdravotní pojišťovna nesmí:
-    zřizovat a provozovat zdravotnické zařízení,
-    být osobou ovládající ve vztahu k provozovateli, vlastníkovi či spoluvlastníkovi zdravotnického zařízení,
-    být osobou ovládanou stejnou ovládající osobou jako provozovatel, vlastník či spoluvlastník zdravotnického zařízení,
-    být osobou tvořící s provozovatelem, vlastníkem či spoluvlastníkem zdravotnického zařízení koncern
-    podnikat s prostředky plynoucími ze všeobecného zdravotních pojištění.

2)    navrhujeme důsledné obsazování  orgánů zdravotních pojišťoven – jejich vedoucích pracovníků, členů správních a dozorčích rad osobami, které nejsou ve střetu zájmů, resp. nevznikají u nich pochybnosti o střetu zájmů.

Pochybnosti o střetu zájmů vznikají v případech, kdy se jedná například o členy statutárních orgánů, dozorčí rady nebo společníky osoby,
-    která je vlastníkem, spoluvlastníkem či provozovatelem smluvního zdravotnického zařízení pojišťovny,
-    která je dodavatelem zboží či služeb pojišťovně nebo dodavatelem zboží, či služeb smluvnímu zdravotnickému zařízení pojišťovny,
-    která je členem statutárního orgánu, dozorčí rady či společníkem osoby ovládající vlastníka, spoluvlastníka či provozovatele smluvního zdravotnického zařízení pojišťovny, nebo ovládající osobu, která je dodavatelem zboží či služeb pojišťovně či smluvnímu zdravotnickému zařízení pojišťovny,
-    která je v zaměstnaneckém nebo obdobném poměru ke zřizovateli či provozovateli smluvního zdravotnického zařízení pojišťovny, dodavateli zboží či služeb zdravotnickému zařízení či pojišťovně,
-    jako fyzická osoba podnikající dodává zboží či služby pojišťovně či smluvnímu zdravotnickému zařízení pojišťovny,
-    je v postavení osoby blízké k fyzickým osobách v předchozích případech.      

Kromě těchto dvou hlavních cílů ještě doplňujeme další paragraf, který stanoví, že dohody mezi pojišťovnou a zdravotnickým zařízením a jejich jednání ve vzájemné shodě, jejichž cílem nebo výsledkem je narušení hospodářské soutěže na relevantním trhu v oblasti veřejného zdravotního pojištění, jsou dohodami soutěžitelů narušujícími soutěž ve smyslu zákona o ochraně hospodářské soutěže.   

Zákon o ochraně hospodářské soutěže se sice na tyto dohody vztahuje již dnes, ale určitě nebude na škodu, když to bude v zákoně výslovně uvedeno.  

Zákonné změny jsou obdobné jak pro VZP tak i pro zaměstnanecké zdravotní pojišťovny, proto se promítají do obou zákonů obdobně.  

Navrhovaný zákon považuji za velmi důležitý pro dobře fungující a finančně udržitelný  systém veřejného zdravotního pojištění.

Pro Prvnizpravy.cz
Ludvík Hovorka