Většina rodin dává děti do školek, protože rodiče musí či chtějí chodit do práce. Mnozí by přitom mohli vyprávět o tom, jak těžké je dnes dítě do školky umístit. Sociálně vyloučení by ovšem podle návrhu měli možnost dát zdarma a částečně přednostně děti do školek, aby mohli … co? Sedět doma? Shánět peníze na splátky pro lichváře? S výhodou není podle všeho spojená žádná povinnost. Ani pracovat. Ani si pořídit nějakou kvalifikaci. Posílit integraci dětí ohrožených sociálním vyloučením je určitě dobrý záměr, ovšem navrhované provedení je podle mě pochybné. Sází na to, že dva, tři roky ve školce vymažou negativní vliv rodiny a prostředí a vytvoří návyky a základy, které těmto dětem často chybí. Vážně o tom pochybuji.
Výhody bez povinností nebudou mít jiný efekt, než že zaplatíme z veřejných zdrojů milióny korun a zjistíme, že ti, které jsme chtěli změnit, dál čekají s nastavenou rukou. Nedivím se proto tomu, že řadu lidí tento návrh naštval. Oprávněně mají pocit, že určitá skupina je opět zvýhodňována, aniž by se musela snažit a chtít své postavení změnit. Společnost má být jistě solidární. Ovšem v situaci, kdy se krátí výdaje na pomoc hendikepovaným a chronicky nemocným, je více než diskutabilní přijít s návrhem, který nabízí výhodu bez toho, aby za to požadoval, alespoň minimální vlastní snahu a pracovní úsilí.
(rp,mfx,foto:arch.)