Irena Ryšánková: Bond a minerály povoleny

Poslanci poslali do senátu audiovizuální mediální služby na vyžádání. Hmmm... Při tvořivé síle zákonodárců druhé komory nic zajímavého, což?

7. února 2010 - 07:12
Zajímavé pro diváka i vysílatele je možnost product placementu. Nejen James Bond bude moci telefonovat Ericssonem a jezdit v bavoráku. Do českých seriálů asi bondovská velkolepost nepronikne. Upřímně řečeno, stejně se do televizí product placement čas od času dostal a nebylo to nic moc. Poprvé s ním měla problém Nova. Pamatujte ještě na minerálku Korunní na stole bývalého generálního ředitele Železného v pořadu "Volejte řediteli"…? Kde jsou ty časy. Naposledy s product placementem měla problémy také Nova. Respektive její seriál z hokejového prostředí. Pravda, natočit hokejové prostředí bez reklam na mantinelech se dá těžko. Vysvětlit to Radě pro rozhlasové a televizní vysílání je ještě hůř.

Vzhledem k občasné nekritičnosti a hladu našich tvůrců se sice trochu obávám, že se náhle
ocitneme v nepřetržité reklamě jako se to povedlo kanálu Hallmark, který nedávno překročil množství reklamy stanovené českým vysílacím zákonem. Ale pokrok nezastaví ani zákon, že... 

Křížení vlastnictví, které  evropská novela povoluje, možná stvoří v Itálii ,,Superberlusconiho", ale naše pidizemička sotva láká mediální  superinvestory. Zvykejme si na product placement. Zvykejme si na reklamu.

Tam, ke product placement zakázali (jako například v Británii), budou mít nejspíše  v budoucnu problém s produkováním televizních pořadů. Lépe bude pořady vyrábět v Česku, než v Británii a za kanál se budou exportovat jako cizí program, což umožňuje evropská norma Televize bez hranic. Naštěstí jedinou českou televizí bez reklam bude po switch-off ta Česká, vaše televize. Ta to má stále zakázáno zákonem. Je dobré, když existuje alternativa. Alespoň jedna.

Za týden začínají v kanadském Vancouveru zimní olympijské hry. Asi nebudou tak bombastické a barevné, jako hry v Pekingu, ale většina sportu se dostane k divákům ve vysokém rozlišení HDTV. Když ne z ČT4 či Nova Sport, tak z jednoho z dalších sportovních kanálů, kterých je na satelitu a v nabídkách kabelových televizí přehršel.


Štafetu Edvarda Kožušníka a jeho ideje financování veřejnoprávních médií ze stále chudšího státního rozpočtu převzal radní všech rad Petr Štěpánek, takto kandidát ODS do Poslanecké sněmovny. Požaduje zrušení koncesionářských poplatků a převedení financování ČT a ČRo na státní rozpočet. Moc to sic nesedí k idejím ODS co nejméně snížit státní výdaje, ale to s tím zjevně vůbec nesouvisí. Štěpánek chce být totiž sociální. Slovo ,,sociální" zní sice z úst zastánce radikálního proudu české pravice zvláštně, ale volby se blíží. To, co pomohlo Kožušníkovi k získání křesla europoslance, může pomoci i Štěpánkovi. Přitom Štěpánkova argumentace je lichá. Ti, kteří mají být osvobozeni od platby koncesionářských poplatků, už osvobozeni dávno jsou.

Václav Klaus vyhlásil termín letních voleb a odteď je politika vše. Neochota pravicově liberálních médií dávat větší prostor levici vedla už dvě partaje k vytvoření vlastních mediálních kanálů. KSČM vytvořila před časem internetové Rádio Futura a jak si komunisté představují žurnalistiku, nepředvádějí už jen v deníku Haló noviny, ale soudruh Rokytka to ukazuje i na webu.  Na YouTube najdete jeho rudý videokoutek…Vedle záznamu z koncertu Statise Prusalise.  Publicistický tým ČSSD řízený Lucií Orgoníkovou produkuje pro stranický web tolik původního reportážního a diskusního videoobsahu, že to už vydá na samostatnou digitální televizi.

Facebook se naučili sociální demokraté obsluhovat profesionálně – v aktivitě předčili jak ODS, tak lidovce i další partaje. Od obecních radních po stranické šéfy najdeme na facebooku dost levicových politiků. Dokonce jsem zjistila, že vlastně ani není třeba pokrývat zpravodajství ze sněmovny. Takový Zdeněk Škromach to jistí. I s fotkama.

Ostatně na facebooku lze sledovat každé hnutí mysli – a občas ztratit iluze.

Někdy se dokonce pouštějí se čtenáři do odborných polemik.  Někdy toho ví víc, než ti, kteří se za odborníky mají…

Sociální sítě mění i chování advokátů. Průlom udělala blogerka, advokátka Klára Veselá Samková, která glosuje své případy veřejně k nelibosti ostatních "konzervativních" právníků. Přes Facebook tentokrát přinášela online reportáž ze svého "kárného řízení" s advokátem Křečkem a advokátní komorou. Zastoupila tak sama novináře i veřejnost, které komora nechtěla na jednání vpustit. Jelikož má 4500 virtuálních "přátel", fungovala už jako masmédium. Mediální taškařice "s hlodavcem" se účastnili novináři i v budově, kde se konalo jednání, takže o reportáže nebude nouze. Novináři dostali podklady předem emailem i s odkazy.

Mění se i chování internetových médií. Jsou-li USA zení neomezených možností, tak ČR je zemí omezených nemožností, konstatoval kdysi profesor Sviták. Americká  společnost Google, zoufalá nad útokem hackerů, se kvůli nedávným napadením své  elektronické pošty obrátila na americkou tajnou službu National Security Agency. Dlouho si všichni mysleli, že internet je nezávislým mediálním prostorem. Nezávislým na komkoliv, s výjimkou technologie. Chyba. Odteď víme, že aktivity Google monitoruje na firemní objednávku NSA. Je dobré to vědět.

Zvykejme si i na krutě realistické televizní záběry z nájezdů zdivočelých polovojenských komand na obyvatele českých měst. Po spektakulárních exekucích "neplatičů", organizovaných v Chomutově starostkou Řápkovou (ODS), se na veřejnost dostaly záběry komanda ČEZu.  Realita někdy předčí fantazii tvůrců. Oběti mají právo na úctu, pozůstalí právo na soukromí, ale my všichni máme právo vidět. Autentický, nesestříhaný dokument. Protože ČEZ je polostátní firma.  Poslance to kupodivu nechalo klidné a ministr vnitra se zmohl pouze na chabý, zdvořilostní odpor.

Český rozhlas se rozhodl, že nebude už nadále ve vysílání komunikovat s tiskovými mluvčími. Správné a odvážné rozhodnutí ředitelky zpravodajství Hany Hikelové. Neschopní politici a představitelé státu se odmítají postavit lidem tváří v tvář a nést osobní odpovědnost za svá slova i činy. Odteď budou muset s kůží na trh sami. Uhlazeným profesionálům skončila doba pohodlného vykrucování. A špatným politikům a manažerům taky. Ti dobří mluvčího nepotřebují.

Mediální scéna se bude muset připravit na dobu všeobecné konfrontace. Jaro bude bouřlivé.