Ministerstvo jej ale odmítá jako nepřípadný a trvá na dodržení zákonem stanoveným termínem, tedy spuštěním nové podoby maturit již v květnu a červnu příštího roku. Komentovat téma tzv. státní maturity, přesněji společné části ukončování středoškolského vzdělávání v oborech zakončených maturitou a termínu jejího zavedení, začíná být pomalu pracovní námět pro historiky. První myšlenky o tom proč a jak z centra (z úrovně ministerstva) ovlivňovat zaměření a průběh maturit pocházejí z konce devadesátých let. Námětem jak se s problémem se ctí vypořádat si lámalo hlavu sedm ministrů školství, nesčetně ministerských úředníků, zaměstnanců ministerských výzkumných ústavů, bylo uspořádáno nesčetně diskusní fór, kulatých stolů, konferencí, seminářů nebo výzkumů názorů na uvedenou problematiku. Zákonem byla podoba maturit uzákoněna v roce 2004 s tím, že první maturanti budou ponovu maturovat v roce 2008. Současně ministerstvo zřídilo další specializovanou instituci, která měla zdárnou přípravu nových maturit zajistit. Desítky nových specialistů se dalo do práce. Nicméně tak, jak se blížil zákonem předpokládaný termín, bylo stále zřejmější, že realizaci nové podoby maturit bude pro vážné pochybnosti o připravenosti projektu nutné odložit. S pomocí poslanců se naštěstí odložení maturit podařilo.
Nový termín nových maturit byl stanoven na rok 2010. Současně byly zákonem zpřesněny parametry pro vykonání „zkoušky dospělosti“, její podmínky, pravomoci a zodpovědnosti jednotlivých aktérů společné (tzv. státní) i profilové (tzv. školní) části maturitní zkoušky. Vyměnil se ředitel onoho maturitního ústavu a ministerstvo vyhlásilo, že za dva roky usilovné práce, pokud bude investován nemalý počet milionů, bude možné novou maturitu spustit. Jenže, co čert nechtěl, stačila výměna ministrů, následně změna preferencí, představ a zájmů a čas běžel a běžel a běžel, zatímco práce stály. Z původních dvou let času na přípravu a implementaci velmi komplikovaného systému, kde jedno podmiňovalo druhé, najednou ubylo několik měsíců přešlapování na místě, planých diskusí odborníků o tom, zda by nebylo modernější nahradit papírové testy on-line maturitní aplikací nebo jestli je výhodnější zdokonalit původní, pro nové nároky nepříliš funkční informační systém nebo jej nahradit novým. Podobné úvahy sice byly již dávno diskutovány, nicméně nikoli však v grémiích odborníků nového ministra.
A nepochybně šlo i o to, kdo a za jakých podmínek získá tu či onu zakázku na realizaci maturitních subsystémů. A čas plynul, zatímco práce stály. A když už se zdálo, že problémy a záměrná nebo z nevědomosti ministerstvem iniciovaná zdržení jsou u konce a ministerstvo v listopadu minulého roku schválilo klíčové dokumenty o podobě logistického modelu maturitní zkoušky nastaly problémy další. V lednu letošního roku byl ministrem odvolán ředitel, který byl myšlenkovým otcem všech původně navržených a ministerstvem schválených změn a byl nahrazen stranickým kolegou „zeleného ministra“. Následující období bylo logicky poznamenáno neznalostí, proto nekompetencí, objevováním dávno objeveného, ad hoc dílčími řešeními namísto řešení komplexních, hledáním úspor, aby výsledkem byly vícenáklady…
Walter Bartoš
Psáno pro Prvnizpravy.cz