Irena Ryšánková: Noviny a všechno okolo

Všechny noviny si stěžují na ekonomickou krizi. Nejsou inzerenti a náklad padá. Náklad  padá ale už docela dlouho. Stačí se podívat do tabulky prodaných výtisků.

6. září 2009 - 07:33
Blesku od roku 2007 spadl náklad o zhruba 24 000, Deník měl v červnu 251 558 prodaných, letos to bylo 193 928 prodaných.  Hospodářky za dva roky spadly o asi 5 000,  Mladá fronta zhruba o 20 000. Pokles se týká všech, bez výjimky. Stále více lidí v rozhodujících pozicích vyhledává informace na internetu, zvláště když umí anglicky. Lidé nekupují plytké informační výcucy, zvláště když od sebe jednotlivé tituly opisují a stránky se sobě podobají jak vejce vejci. Ve zpravodajství je až sedmdesát procent obsahu mainstreamových deníků ze shodných zdrojů, skoro shodně napsáno. Ještě více je tomu v ekonomickém či zahraničním zpravodajství a v černé kronice. Soudničky nepíše nikdo, stačí přece opat tiskovou zprávu z policie, státního zastupitelství nebo soudu. Analytické komentáře s rozsáhlým kontextem nepíše nikdo, protože to vyžaduje znalost a čas. Obého v médiích je dnes pomálu. Popsat stranu četkou není až takový problém.

Odborné časopisy na tom nejsou lépe. Snad nejvíce ale želím Ekonoma, druhdy výborného odborného týdeníku, nyní podivného pop-ekonomického pop-stylovaného časopisu,  z něhož se nedozvím  nic, co bych už nevěděla. Redaktoři, které zaměstnával patnáct let Zbyněk Fiala, většinou odešli - a mnozí z nich mělo znalosti na úrovni špičkových ekonomů. Ke slovu se dostala mladá, dravá a povrchní generace redaktorů. Škoda. Miroslav Pavel opustil svou vlajkovou loď právě včas, aby nebyl svědkem jejího pádu. Pokud tedy dnes "ruští agenti" shánějí podrobné a věcné informace o českém hospodářství, v Ekonomu  je dnes už nenajdou.
Prodaný náklad týdeníku Ekonom už je hluboko pod prahem rentability, potkává se dnes s nákladem týdeníku EURO. Nová generace čtenářů ekonomické orientace,  umí zacházet s internetem, plynule hovořící anglicky,  hledá operativní informace pomocí rss ve světových médiích, komentáře si přečte v "mínkotovorných" bulvárně-mainstreamových denících a kvalitní detailní ekonomické analýzy nikdo do novin v Česku nepíše. Jo, doba se mění. Firemního analytika si dovolí jen velké banky, ropné firmy a telekomunikační operátoři. Pro novináře je to dnes stejné, jako pro tiskaře v době nástupu digitální sazby. Olovo jde do šrotu, bez ohledu na tradice a pýchu obyčejných sazečů.

Nejinak se krizí protloukají komerční televize. Nova si hodně slibuje od československé verze SuperStar, jinak všichni dávají ozlomkrk oslazené americké kriminální seriály Kriminálka Miami, Sběratelé kostí, Kriminálka New York, Wolfův revír – třetí řadu podesáté, jedna jako druhá, vše nekonečná fabrická produkce… Dobrodružných filmů pomálu, stejně jako špionážních, válečných, scifi, cestopisných.  Zpravodajská televize Z1 se rozhodla ústy Zdeňka Šámala, že o víkendu bude vysílat jen záznamy. Z ekonomického hlediska je to pochopitelné, krize je krize a  Z1 si nevybrala šťastný čas startu. Z1 je ale zpravodajská stanice a pokud o víkendu místo vyjednávání o novém ústavním zákonu o volbách bude omílat staré pořady, nevím jestli jí to pomůže k nárůstu diváků. Snad se alespoň udrží a zachová si povinné programové schéma alespoň po dobu hledání nového, solventního majitele.  Ztrátový podnik se špatným byznysplánem, odvislým od "krátkých" peněz  ve špatnou, krizovou dobu lze dlouhodobě udržet těžko.

Z1 ale může utěšit, že problémy mají i velké televize. Televize ABC právě přesouvá  lidi z programu do programu a hledá způsob, jak vydělat. Doba je zlá.

Jak co nejvíc získat z inzerce se naštěstí nemusí snažit Český rozhlas a může se tak soustředit na zkvalitňování služeb. Tedy - dokud ještě může. ČRo  rozjel nový zpravodajský web, i když plnit zadání o tom, že nesmí konkurovat  komerčním médiím, které si vydupala Rada ČRo   (přece nějaký rozhlas nebude  konkurovat   zaměstnavatelům jejich členů) asi nebylo lehké.  Český rozhals seriózností i rychlostí nejspíš ještě nějakou dobu konkurovat bude. Web je plněn zprávami z interních zdrojů rozhlasu a nebere četku. Je agenturou sám sobě.

Teprve volba generálního ředitele a tvorba rozpočtu na rok 2010 ukáže, jakým směrem se bude rozhlas nadále ubírat. Zda zůstane moderním médiem, nebo zda to bude jen "bezdrátový rozhlas po drátě"…

Apropó rozhlas - neuplyne týden, abychom se o něm nedozvěděli nějaké hezké zprávy.  Pomiňme nyní, že kamsi zmizela tisková mluvčí Eva Tichá - asi byla shledána jako mluvčí Václava Kaíka kádrově nevhodnou, ale prozatímní ředitel Richard Medek se ve čtvrtek promptně zbavil ekonomického ředitele Vodsloně. Ten měl na starosti rekonstrukci budovy za půl miliardy těsně před dokončením a také všechny  faktury dodavatelům. Nu, to by mne zajímalo, co se teď stane s těmi protokoly, doklady, fakturami a dodacími listy. Vodsloň věděl, že peníze může vydat až za odvedenou práci. A pouze za odvedenou, nikoliv za účetně vykázanou. Na bombastické požadavky stavařů odpovídal mlčky, zle jasně. Kroucení hlavou znamenalo, že peníze nebudou a akcionářská spokojenost také ne. Rozpočet na rekonstrukci teď bude kynout nad rámec. Typla bych si, že stavba se tímto krokem prozatímního ředitele prodraží  tak o 300 milionů. K něčemu to vyhození Kasíka ze židle muselo být dobré. Byl to škrt, nechtěl pouštět chlup.

Zájem Florianovy Rady byl Kasíka odvolat co nejdřív – pod jakoukoliv záminkou. Trvalo jim to více než dva roky.  Tak teď se to musí vyplatit.

Irena Ryšánková
Psáno pro Prvnizpravy.cz