Televizní a rozhlasová daň, která se maskuje a rozmlžuje názvem "koncesionářské poplatky" vznikla historicky na počátku minulého století, kdy měl stát zprvu monopol na veškerý telegrafní a později i rozhlasový a ještě později televizní provoz. Koncesionářský poplatek byl vybírán v souvislosti s povolením přístupu k těmto službám. Z dnešního pohledu rozvinutého telekomunikačního trhu jde tedy již o pouhý historický relikt.
Poplatky směřují do dvou předem vybraných tzv. „veřejnoprávních“ institucí – České televize a Českého rozhlasu v celkovém objemu necelých 8 miliard korun ročně. Jejich paralelní výběr a vymáhání spolkne více než 400 milionů korun a je nákladnější, než kdyby byla o podobnou částku navýšena jiná již existující daň, popřípadě pokud by část z výnosu jiných daňových příjmů státu byla zákonem alokována na ČT a ČRo.
Další miliony vynaloží povinní poplatníci na úhradu složenek či bankovních příkazů. Ve výsledku jde vždy o státem nařízenou povinnost platit, takže nahlíženo z jakékoliv strany, jsou tyto instituce placeny vždy státem a vytváření dojmu, že si Českou televizi nebo Český rozhlas platí "koncesionáři" je nejen dražší, ale hlavně falešně matoucí. Kolik z nich by tak činilo dobrovolně, bez donucení zákonem? Údajná nezávislost na státu je pouhou iluzí i proto, že členy kontrolních rad rozhlasu a televize volí Poslanecká sněmovna – tedy politici.
Návrh senátora Richarda Svobody na zrušení koncesionářských poplatků projednávaný Senátem jde v zásadě správným směrem, jen by bylo potřeba ještě více prodiskutovat jeho konkrétní podobu. Efektivnější než současný stav by bylo jasně stanovit pojem veřejné služby v oblasti médií a jeho konkrétní aplikaci. Stát by si objednával konkrétní služby, pořady, filmy, zpravodajství atd. a na to by se z rozpočtu vyčlenila adekvátní částka pro každý rok. O tu by se pak ucházela média, a výhledově by to nemusela být nutně jen média veřejné služby. Ta by se naopak mohla na rozdíl od současného trendu omezování reklamy zapojit do volné soutěže o zdroje na trhu. Nakonec vždyť i „veřejnoprávní“ ČTK si na sebe umí vydělat sama bez podobných poplatků.
Tak jako neexistují třeba státní noviny veřejné služby, reklamní agentury veřejné služby apod., není v moderní době již nezbytně nutné, aby existoval extra státní rozhlas či státní televize. Stát si již nyní objednává u různých mediálních subjektů nejrůznější "veřejné služby", tak by se tato běžná a vyzkoušená praxe mohla sjednotit i pro oblast elektronických médií. Nepotřebujeme tzv. média veřejné služby, co potřebujeme je jasněji definovaná veřejná služba, kterou mohou poskytovat jak současná média veřejné služby, tak i další subjekty, včetně soukromých.
Pro úplnost je třeba zmínit ještě návrh skupiny poslanců KSČM. Je příznačné, že v předvolebním období přicházejí s tím, že domácnosti nedosahující určitého násobku životního minima by byly od poplatků osvobozeny. Vzniklý výpadek v příjmech ČT a ČRo navrhují „plně eliminovat vnitřními racionalizačními opatřeními Českého rozhlasu a České televize a důsledným výběrem poplatků od právnických a fyzických osob, na které se osvobození od poplatků nevztahuje.“
Jde o návrh, který bude systém výběru poplatků činit tím složitějším, zašmodrchanějším a zneužitelnějším, čím více bude výjimek, které platit nemusí. Jedni budou osvobozeni a na druhé bude tedy potřeba si došlápnout o to více. V tomto světle je úplné zrušení koncesionářských poplatků mnohem levnější, systémově přehlednější a spravedlivější.
Psáno pro Prvnizpravy.cz
Petr Bratský
Poslanec PS PČR za ODS
Člen Stálé komise pro sdělovací prostředky