Juraj Thoma: Červená karta pro Pecinu

Sisyfovskou prací jsou veškeré snahy současného ministra dopravy Gustava Slamečky, který po letech planých slov nařídil pracovníkům svého úřadu, aby konečně nalezli řešení pro co nejrychlejší výstavbu dálnice D3.

8. ledna 2010 - 07:00
Za přílišný luxus však moderní silniční spojení s Prahou a rychlý příjezd na rakouskou respektive evropskou dálniční síť považuje, zdá se, Slamečkův kolega z vlády ministr vnitra Martin Pecina. Alespoň tedy podle zprávy, kterou přinesl ekonomický deník E15. Píše se v ní, že porada ekonomických ministrů v úterý 5. ledna oproti očekávání nepřijala přepracovaný projekt na výstavbu jihočeské dálnice D3 formou PPP.

Ministr Slamečka tak na Pecinův popud musí vypracovat „komplexnější materiál zohledňující dlouhodobou představu o financování dopravní infrastruktury“. Jedním z argumentů proti schválení projektu stavby jihočeské dálnice prý byla vysoká rozestavěnost českých dálnic a také hrozící další, byť skryté zadlužení státu.

Je chvályhodné, že ministr vnitra tolik myslí na státní finance. Možná by ale panu Pecinovi jeho spolupracovníci nebo bývalí spolustraníci z ČSSD měli rozšifrovat zkratku PPP. Skrývá se za ní ve světě hojně využívaný model partnerství veřejného a soukromého sektoru. Jednoduše řečeno – vysoutěžená soukromá společnost za své postaví a po dobu třiceti let bude včetně údržby a oprav provozovat třicet kilometrů dálnice. Stát společnosti po této době uhradí vynaložené finanční prostředky a vyplatí přiměřený zisk. Je to v současné době nejlevnější a zřejmě i jediná reálná možnost, jak dálnici pro obyvatele či návštěvníky druhého největšího českého kraje vybudovat.

Pane ministře Pecino, než příště učiníte podobné ostudné rozhodnutí, nahlédněte do statistik nehodovosti na silnici E55. V pondělí u Dynína na Českobudějovicku bouralo v hromadné havárii jedenáct vozidel. A když jste v úterý přispěl k dalšímu odložení stavby D3, odváželi ze silnice u Olbramovic na Benešovsku dvě mrtvá těla.

Juraj Thoma