V každém případě nadále platí, že problém většiny automobilek není na straně poptávky, ale přetrvávajícího nedostatku komponent, který rozkmitává výrobu a dodávky hotových vozů podle toho, jak se průběžně daří (ne)nasycovat hlad po čipech. Pozitivní zprávou pro ČR snad může být, že výrazné zvýšení produkce zaznamenává – a tím se i vymyká souhrnným statistikám – automobilka Hyundai s růstem o téměř 29 %, s nímž se přibližuje desetiprocentní tržní hranici. Proti proudu jde i Toyota s téměř deseti procentním zvýšením prodejů. Nezbývá než dodat, že nemá smysl dělat závěry z výsledků jednoho měsíce, když v celém sektoru panuje tak extrémní míra nejistoty, pokud jde o plynulost dodávek komponent. Jednu paušalizaci si ale snad na tomto místě dovolit můžeme, a sice že aut je v EU málo a že mj. i proto zdražují. V průměru o více než 5 %, a to nejenom ty nové – nedostatkové, na které zákazníci celé měsíce čekají – ale zejména ty z druhé ruky. V ČR byly například v prosinci meziročně o více než 12 % dražší, v Německu téměř o 12 %, v Rakousku o 11 %. A to s ohledem na růst nákladů i nejistoty v samotném vývoji nabídky nových snad ani není žádným překvapením.
Petr Dufek: Prodeje aut v úvodu roku opět padají
Nedostatek komponent táhne výrobu i prodeje osobních automobilů v Evropě dolů.
V každém případě nadále platí, že problém většiny automobilek není na straně poptávky, ale přetrvávajícího nedostatku komponent, který rozkmitává výrobu a dodávky hotových vozů podle toho, jak se průběžně daří (ne)nasycovat hlad po čipech. Pozitivní zprávou pro ČR snad může být, že výrazné zvýšení produkce zaznamenává – a tím se i vymyká souhrnným statistikám – automobilka Hyundai s růstem o téměř 29 %, s nímž se přibližuje desetiprocentní tržní hranici. Proti proudu jde i Toyota s téměř deseti procentním zvýšením prodejů. Nezbývá než dodat, že nemá smysl dělat závěry z výsledků jednoho měsíce, když v celém sektoru panuje tak extrémní míra nejistoty, pokud jde o plynulost dodávek komponent. Jednu paušalizaci si ale snad na tomto místě dovolit můžeme, a sice že aut je v EU málo a že mj. i proto zdražují. V průměru o více než 5 %, a to nejenom ty nové – nedostatkové, na které zákazníci celé měsíce čekají – ale zejména ty z druhé ruky. V ČR byly například v prosinci meziročně o více než 12 % dražší, v Německu téměř o 12 %, v Rakousku o 11 %. A to s ohledem na růst nákladů i nejistoty v samotném vývoji nabídky nových snad ani není žádným překvapením.
Petr Sak: Může se člověk změnit?
Ve středu 23. 4. 2025 zveřejnil na Prvních zprávách Zdeněk Ertl článek „Kdo dnes nepochopí Kantovo varování, ten nepřežije“ .
![[title] [title]](http://prvnizpravy.e-vision.cz/repository/profily/_antialias_b0f3a571-03c8-11ee-a1c9-003048df98d0_4a8b4bdb74e1d0a4f8440d81f063e211.jpg)
Petr Markvart: Trocha statistiky k Vatikánu:
V současnosti tvoří Kolegium kardinálů celkem 252 prelátů, z toho 135 volitelů mladších 80 let věku.
![[title] [title]](http://prvnizpravy.e-vision.cz/repository/profily/_antialias_cc515138-3114-11e4-aadc-003048df98d0_fa34bf4c6c1174dca3e9e383a937cd52.jpg)
Zdeněk Ertl: Kdo dnes nepochopí Kantovo varování, ten nepřežije
V době, kdy politici, technologové i aktivisté sní o „novém“ a „lepším“ člověku, zní Kantovo staré varování aktuálněji než kdy dřív. Kdo dnes nepochopí, že svět ani lidé nejsou rovní, dokonalí a snadno řiditelní, ten v realitě plné krizí a nejistot jednoduše nepřežije.
Nepřehlédněte

Koliha tenkozobá. První vyhynulý pták Eurasie
Vědci potvrdili historicky první vyhynutí ptáka, který obýval pevninskou část Evropy, Asie a severní Afriky. Koliha tenkozobá, dříve běžný druh tažného bahňáka, podle všeho definitivně zmizela z přírody.

Konec politické izolace AfD? Iniciativa části CDU a bolehlav pro Merze
Výrok Jense Spahna o rovném parlamentním přístupu pro krajně pravicovou AfD rozpoutal bouři v německé politice a CDU nyní balancuje na hraně mezi demokratickými principy a pokušením pragmatismu.