Jedním z největších rozdílů oproti jaru je, že se zatím podařilo udržet v chodu největší tuzemské odvětví – průmysl. Nerozpadají se (zatím) ani dodavatelské řetězce ani nepadá mezinárodní obchod jako na jaře. Automobilovému průmyslu – jako největšímu tuzemskému oboru generujícímu přímo a nepřímo zhruba deset procent celého HDP – se daří postupně umazávat ztráty produkce dosažené na jaře. Potvrdily to i včera zveřejněné zářijové výsledky výroby, podle kterých se meziroční propad počtu vyrobených osobních aut snížil na 4,5 %, a to se přitom aktuální výsledek porovnává s velmi silným loňským zářím. Ztráta výroby aut se tak od začátku roku snížila na zhruba 24 %, respektive zhruba necelých 260 tisíc vozů. Je samozřejmě otázkou, zda se podaří tento trend postupného návratu udržet, a sice nejenom vzhledem k rozšíření nákazy, která může komplikovat dostupnost zaměstnanců, ale především s ohledem na budoucí chování zahraničních zákazníků z řad firem i domácností. Nakolik je ovlivněn finalizací starých objednávek a nakolik novými objednávkami. Ale to jsou již staré známé neznámé, které komplikují jakékoliv výhledy a nutí nás uvažovat ve scénářích…
Petr Dufek: Průmysl se zatím podařilo udržet v chodu
ČR se stejně jako na jaře pod tlakem čísel o vývoji pandemie uchýlila k částečnému omezení ekonomiky.
Jedním z největších rozdílů oproti jaru je, že se zatím podařilo udržet v chodu největší tuzemské odvětví – průmysl. Nerozpadají se (zatím) ani dodavatelské řetězce ani nepadá mezinárodní obchod jako na jaře. Automobilovému průmyslu – jako největšímu tuzemskému oboru generujícímu přímo a nepřímo zhruba deset procent celého HDP – se daří postupně umazávat ztráty produkce dosažené na jaře. Potvrdily to i včera zveřejněné zářijové výsledky výroby, podle kterých se meziroční propad počtu vyrobených osobních aut snížil na 4,5 %, a to se přitom aktuální výsledek porovnává s velmi silným loňským zářím. Ztráta výroby aut se tak od začátku roku snížila na zhruba 24 %, respektive zhruba necelých 260 tisíc vozů. Je samozřejmě otázkou, zda se podaří tento trend postupného návratu udržet, a sice nejenom vzhledem k rozšíření nákazy, která může komplikovat dostupnost zaměstnanců, ale především s ohledem na budoucí chování zahraničních zákazníků z řad firem i domácností. Nakolik je ovlivněn finalizací starých objednávek a nakolik novými objednávkami. Ale to jsou již staré známé neznámé, které komplikují jakékoliv výhledy a nutí nás uvažovat ve scénářích…
Petr Sak: Může se člověk změnit?
Ve středu 23. 4. 2025 zveřejnil na Prvních zprávách Zdeněk Ertl článek „Kdo dnes nepochopí Kantovo varování, ten nepřežije“ .
![[title] [title]](http://prvnizpravy.e-vision.cz/repository/profily/_antialias_b0f3a571-03c8-11ee-a1c9-003048df98d0_4a8b4bdb74e1d0a4f8440d81f063e211.jpg)
Petr Markvart: Trocha statistiky k Vatikánu:
V současnosti tvoří Kolegium kardinálů celkem 252 prelátů, z toho 135 volitelů mladších 80 let věku.
![[title] [title]](http://prvnizpravy.e-vision.cz/repository/profily/_antialias_cc515138-3114-11e4-aadc-003048df98d0_fa34bf4c6c1174dca3e9e383a937cd52.jpg)
Zdeněk Ertl: Kdo dnes nepochopí Kantovo varování, ten nepřežije
V době, kdy politici, technologové i aktivisté sní o „novém“ a „lepším“ člověku, zní Kantovo staré varování aktuálněji než kdy dřív. Kdo dnes nepochopí, že svět ani lidé nejsou rovní, dokonalí a snadno řiditelní, ten v realitě plné krizí a nejistot jednoduše nepřežije.
Nepřehlédněte

Koliha tenkozobá. První vyhynulý pták Eurasie
Vědci potvrdili historicky první vyhynutí ptáka, který obýval pevninskou část Evropy, Asie a severní Afriky. Koliha tenkozobá, dříve běžný druh tažného bahňáka, podle všeho definitivně zmizela z přírody.

Konec politické izolace AfD? Iniciativa části CDU a bolehlav pro Merze
Výrok Jense Spahna o rovném parlamentním přístupu pro krajně pravicovou AfD rozpoutal bouři v německé politice a CDU nyní balancuje na hraně mezi demokratickými principy a pokušením pragmatismu.