Reálně se tržby ve službách v říjnu zvýšily o 1,2 %, a to především díky pozitivnímu vývoji v oblasti dopravy a oblasti HORECA. Výkony dopravy už překonaly úroveň předcovidového roku 2019 (samozřejmě s výjimkou té letecké), HORECA se stále ještě ze šoku vzpamatovává. Meziročně si díky absenci tvrdých restrikcí HORECA připisuje 89 %, ve srovnání s rokem 2019 je níž už jen o 18 %. Lépe jsou na tom restaurace, které zaostávají o 10 %, hůře jsou na tom hotely (-38 %), kterým stále chybí zejména ve velkých městech zahraniční klientela. Už půl roku v řadě vidíme i soustavné zlepšování situace v oblasti letecké dopravy, o něco déle i u cestovních kanceláří, nicméně k dřívějšímu normálu je čeká v důsledku mezinárodní turistiky ještě poměrně dlouhá cesta.
I nadále platí, že ne všechny typy služeb poznamenala pandemie negativně. Pro poštovní a kurýrní služby navázané na e-commerce se stala příležitostí pro masívní expanzi s tím, jak se změnilo chování spotřebitelů. A protože spotřebitelé zůstávají e-shopům věrní i po rozvolnění, pokračuje tato část služeb v dynamickém růstu. Dalším vítězem v sektoru služeb je oblast IT a telekomunikací, kterým svědčilo rozšíření flexibility ve firmách, především v podobě homeoffice, nebo třeba i vynucený přechod některých obchodníků na virtuální platformu.
Služby mají velkou šanci kompenzovat slabé výsledky průmyslu v závěru roku, i když situaci v oblasti HORECA komplikují nastavená protipandemická opatření i zdrženlivost části zákazníků. V každém případě lze čekat mnohem lepší výsledky než loni na konci roku, kdy se krátkodobé rozvolnění na výsledcích služeb až tak neprojevilo.
![[title] [title]](http://prvnizpravy.e-vision.cz/repository/profily/_antialias_b0f3a571-03c8-11ee-a1c9-003048df98d0_4a8b4bdb74e1d0a4f8440d81f063e211.jpg)
![[title] [title]](http://prvnizpravy.e-vision.cz/repository/profily/_antialias_cc515138-3114-11e4-aadc-003048df98d0_fa34bf4c6c1174dca3e9e383a937cd52.jpg)


